7 tips när du ska skriva en SEO text

Att skriva en SEO-text är inte så komplicerat som det kan verka. Det behövs ingen komplicerad kodning utav hemsidan utan nyckeln för att lyckas är alltid bra och intressant innehåll i form av text. Vi ger dig några tips på hur du ska tänka för att skriva bra texter som sökmotorerna uppskattar och värderar högt.

1: Använd ert primära sökord i huvudrubriken. Googles sökmotor granskar dina texter uppifrån och ned. Ha därför alltid med ert primära sökord i titeln. Detta ger såväl Google som läsaren en snabb förståelse för vad din text kommer att handla om.

2: Använd dig av ingress. Att skriva texter som blir lästa handlar om att se mottagarens behov och att göra informationen lättillgänglig. En ingress gör din text mer lättläst och ger din läsare möjlighet att få en snabb överblick av ditt innehåll. Ett annat sätt att göra din text mer lättläst är att använda dig av siffror eller punktlistor. T.ex. som denna artikel som ger dig 7 tips för att skriva bra texter till hemsida.

3: Upprepa inte ditt sökord för ofta. Tidigare har det varit effektivt att upprepa sina sökord så ofta som möjligt för att rankas högt i sökmotorerna. Detta har förändrats då sökmotorerna utvecklats och värderar unikt innehåll högre. Det kan faktiskt vara direkt negativt att skriva ditt primära sökord för ofta då Google nedvärderar denna typ av texter.

4: Gör din text unik. Sökmotorn värderar unika texter högre än texter som är kopierade eller som har samma innehåll som andra hemsidor. Försök därför att skriva dina texter själv med ett intressant och bra innehåll och undvik att snegla på andras texter då risken finns att din text blir nedvärderad. Sökmotorerna vill ge användaren varierat och bra innehåll vilket innebär att du behöver lägga tid på att lista ut vad som är intressant för läsaren.

5: Skriv mycket och intressant innehåll. Eftersom sökmotorerna granskar text på din hemsida behöver du vara sjangtil med din mängd text. Försök att skriva längre texter som ger mottagaren värde och svar på den fråga de söker efter. Här finns det en fin balans mellan för mycket och för lite text och i slutändan måste texten vara kärnfull för att behålla läsarens intresse.

6: Skriv varierat med synonymer och böjningar. Denna punkt kommer till viss del naturligt när du börjar skriva längre texter för att få större variation i språket men är viktig för din sökoptimering. Det kan vara så att din publik inte enbart söker på det sökord du förväntar dig utan använder sig av synonymer. Detta uppfattar Google och värderar din sida högre om du har synonymer till valda sökord i texten. Ett exempel från denna text kan vara att vi i tips 2 skriver ”skriva bra texter till hemsida”.

7: Uppdatera dina texter. Google känner av hur ofta du uppdaterar dina texter vilket ger dig bättre placeringar då din hemsida uppfattas som relevant. Ett annat tips är att skriva ”Nyheter” ofta eftersom det ger dina besökare större anledning att besöka din sida.

7 tips på hur du skriver ett bra instagraminlägg

Instagram är en social kanal som många företag missar att använda eftersom det finns en osäkerhet kring vad man ska och bör publicera. Vi ger dig 7 tips för hur du skriver bra texter i samspråk med dina bilder.

1: Intresseväckande första mening. Det är viktigt att bildtexten i samklang med bilden skapar intresse för läsaren. Lägg extra tid på att få till dina två första meningar och fundera på om bild och text samspelar med det budskap du vill få fram. Skriver du en längre text bör du använda radbrytning för att göra den mer lättläst.

2: Korta texter. Håll dina texter korta på Instagram, helst ska ditt budskap gå fram på 2-3 meningar och dessa ska passa ihop med bilden eller videon som du publicerar. Längre texter på Instagram riskerar att inte bli lästa eftersom man skrollar förbi inlägget och klickar inte på läs mer. Om du skriver en lång text måste du se till att du får fram en bra poäng och budskap i de första meningarna.

3: Använd dig av #hashtags. I slutet av din text kan du lägga till hashtags. Det gör att ditt inlägg blir sökbart för det ordet du har valt. Välj högst 5 hashtags eftersom fler kan uppfattas som att du är för desperat i jakten på mer spridning.

4: Skriv lättsamt. Till skillnad från andra sammanhang där du kommunicerar som företag kan du ta ut svängarna mer på Instagram. Såväl på Facebook som på Instagram kan du skriva lättsamt och mindre formellt. Kan du ha en humoristisk touch på dina inlägg är detta önskvärt men var noggrann så att inte dina budskap kan misstolkas.

5: Använd smileys. Smileys ger dig förutsättningar för att sätt tonen i dina meddelanden och är ett utmärkt sätt för att lätta upp din text och ge det en härlig känsla.

6: Länk i bion. Lägg gärna till en länk i din bio som dina läsare kan klicka på för att komma till din hemsida där du exempelvis har skrivit en artikel om ämnet. Skriv då t.ex. ”För att läsa mer klicka på länk i bion”.

7: CALL-TO-ACTION. Skriv gärna en uppmaning som: ”Tagga en vän”, ”Gilla om du håller med” eller ”Kommentera ditt bästa tips”. Detta ökar engagemanget och ökar den organiska spridningen på dina inlägg.

7 tips, så skriver du spännande nyhetsbrev.

När man skickar ett nyhetsbrev till sina kunder är det kunden som har makten att klicka bort ditt budskap utan att ens öppna ditt nyhetsbrev. Därför är det viktigt att du lägger tid och tanke bakom dina nyhetsbrev för att öka chansen att nå ut genom bruset av all information som finns tillgänglig idag. Vi ger dig 7 tips för att lyckas med nyhetsbreven.

1: Skapa ett styrdokument. Det är viktigt att du skapar en plan för hur dina nyhetsbrev ska se ut och vad de ska handla om. Att ha riktlinjer för hur nyhetsbreven ska se ut ger dig förutsättningar för att skapa intressant innehåll med en struktur som blir igenkänd.

2: Undvik att skicka för många nyhetsbrev. De flesta av oss har säkert varit med om att bli spammade med nyhetsbrev och vet hur irriterande detta kan vara. Håll dig till ett brev varje eller varannan vecka. Och har du inget intressant att skriva är det bättre att inte skriva något alls.

3: Fånga mottagaren. Ha en intresseväckande rubrik som lockar mottagaren till att läsa ditt inlägg. I rubriken ska det gärna framgå vad läsaren får ut av att läsa ditt nyhetsbrev. T.ex. ”7 tips, så skriver du spännande nyhetsbrev”.

4: Tänk på det grafiska. Ha gärna med någon bild och en övergripande snygg grafisk profil på ditt nyhetsbrev, det sätter en ram för din text och ger ett intryck av professionalitet.

5: Håll det kort. Försök att sålla bort så mycket det går för att få en mer kärnfull text. Chansen att din mottagare läser ditt nyhetsbrev ökar om du håller dina texter korta och matnyttiga.

6: Tänk på din kunds bästa. Sätt dig i kundens situation och försök lista ut vad kunden kan tänka sig vara intresserad av. Är du expert inom värmesystem kan kunden tänka sig vara intresserad utav tips på bästa och billigaste värmesystem. Dela med dig av din kunskap. Det kommer vara uppskattat och ge dig ökat förtroende.

7: Korrekturläs! Ofta kan man arbeta med en text länge och blir blind för stavfel eller felaktiga meningsuppbyggnader. Låt texten vila lite och gör något annat ett par timmar för att sedan gå tillbaka till texten och korrekturläsa den med ett par pigga ögon. Det tar några minuter men ger dig större trovärdighet och förtroende från dina kunder när texten är välskriven och genomarbetad.

7 tips på hur du skriver ett bra Facebookinlägg.

Hur bör man kommunicera på Facebook för att sprida sitt budskap med rätt ton och effekt? Vi ger dig 7 tips för att lyckas med dina Facebookinlägg.

1: Skriv korta inlägg. Studier har visat att de inlägg som har färre än 80 tecken får mest uppmärksamhet. När vi scrollar i flödet på Facebook vill vi få informationen snabbt och inte behöva läsa för länge. Tänk på att många läser ditt inlägg från en mobil på en buss på väg till jobbet, så håll det kärnfullt.

2: Kartlägg vilka tider inläggen ska läggas ut på dygnet. För att få störst effekt och spridning av ditt inlägg bör du ta reda på vilken tid din målgrupp kan tänkas vara mest aktiv online. Genom Facebooks statistikverktyg Audience Insights kan du se vilka tider dina följare är mest aktiva.

3: Dela med dig av kunskap. Det kan vara tips eller guider som din målgrupp kan tänkas tycka är intressant. Att dela med dig av expertiskunskap som du besitter ger ökat förtroende och uppskattas av dina kunder.

4: Publicera alltid med bild. Ett inlägg med bild tar mer plats i flödet än utan och fångar således läsarens uppmärksamhet. Hitta en bild som sticker ut men som har en koppling till det du skriver om.

5: Skriv inte för formellt. På Facebook kan du skriva lite ledigare än i andra företagssammanhang och var inte rädd för att slänga in någon smiley som du tycker passar. Tänk bara på att inte göra det allt för oseriöst då innehållet ändå behöver spegla ditt företag och de värderingar ni står för.

6: Få läsaren att interagera. Ställ en fråga i ditt inlägg eller be dem att tagga sin kompis. Att få igång en konversation är viktigt för att få läsaren att känna sig hörd och delaktig. Det är också viktigt eftersom det ger en organisk spridning av ditt inlägg som gör att du når fler personer.

7: Presentera ett erbjudande. Emellanåt kan det vara bra att presentera ett erbjudande för att få större spridning på ditt inlägg och således ditt varumärke med. En tävling är ett bra sätt där du kan uppmana dem att tagga en kompis för att chansen att vinna.

7 tips när du ska anlita copywriter

Behöver du en copywriter? Här listar vi 7 tips på saker du ska tänka på när du ska anlita en copywriter.

1: Tänk långsiktigt. Kanske är det så att du ska starta en blogg till ditt företag och behöver ha hjälp med att skapa och publicera intressant innehåll löpande? Gäller uppdraget löpande uppdateringar kan det vara en fördel att ha en geografisk närhet till din copywriter så att ni kan bilda en närmre kontakt. Behöver ni enbart texter vid särskilda tillfällen kan det vara kostnadsfördelaktigt att ta in en copywriter som hjälper er på distans.

2: Utgå ifrån vilken text du vill ha. Olika copywriters är specialister på olika områden. Behöver du en text som förklarar ett komplext ämne kan det vara bra att välja en copywriter som är kunnig inom just detta område.

3: Ta vara på utanför perspektivet. Genom att anlita en copywriter som inte är helt insatt i din bransch får du ett utanför perspektiv som är otroligt nyttigt för att få nya insikter och en bättre anpassning av texten gentemot din målgrupp.

4: Välj en erfaren copywriter. En ung copywriter kan vara duktig och leverera fantastiska texter men saknar den erfarenhet som är en klar fördel i yrket. En erfaren copy writer har ofta lättare för att snabbt hitta rätt budskap och tonalitet för din målgrupp. Erfarenheten i branschen är också ett tydligt bevis på kompetens.

5: Lita på din copywriter. Ha i åtanke att din copywriter arbetar dagligen med problemlösning och att skriva texter som får fram rätt budskap med rätt ton till din målgrupp. Försök inte detaljstyra utan låt copywritern göra sitt, arbetet kommer säkerligen toppa dina förväntningar.

6: Tänk strategiskt. Behöver du mer material än enbart text kan det vara klokt att anlita en copywriter med anknytning till en byrå. På så sätt kan du få hjälp med grafiskt material med.

7: Ta in offerter från flera copywriters. Det kan skilja sig rejält i pris mellan olika copywriters, kontakta dem och be om en uppskattning av priset. Att anlita en copywriter med fastpris är en fördel då du alltid vet vad slutsumman kommer landa på och behöver inte oroa dig över priset.

7 tips för att skriva ett bra pressmeddelande

Syftet med pressbearbetning i marknadsföringssammanhang är att företag ska få redaktionellt utrymme i media, vilket skapar större trovärdighet än samma budskap i en annons. Det handlar om köpt vs. förtjänad media och även om de båda är effektiva på var sitt vis, kan förtjänad media ofta påverka ”publiken” på ett djupare plan. Men att skriva ett pressmeddelande som journalisten tar till sig och anser vara intressant nog att själv skriva om är inte det lättaste. Därför finns det några saker du bör tänka på:

1. Slagkraftig rubrik som lyfter fram nyheten. Tips: skriv 10 olika förslag och välj den bästa.
2. Kom till poängen direkt, ingressen ska sammanfatta hela nyheten på ett konkret sätt.
3. Skriv nyhetsmässigt, d v s det viktigaste först eftersom redaktionell text kortas nedifrån.
4. Kärnfulla citat gör pressmeddelandet mer användbart för media.
5. Sätt siffror på det du kan t.ex. 5 smarta packningstips till resan, 3 sätt att undvika förkylningar i höst.
6. Skriv vem man kan kontakta för mer information samt en kort presentation av företaget i sidfoten.
7. Bjud på bra bilder. Då ökar chansen att resultatet blir en illustrerad artikel i stället för en liten notis.

7 tips för att skriva ett bra reportage

Ett reportage är personligt, berättande och går på djupet. Det kan handla om en person eller något annat du vill berätta mer ingående om. Oavsett vad ditt reportage handlar om så är det viktigt att du fångar läsaren genom att tydligt beskriva de känslor du vill förmedla. Här kommer tipsen som gör reportaget intressant att läsa.

1: Intresseväckande kort rubrik som lockar till läsning. Exempel: ”Påfågel eller elefant?”. Att skriva något som kan vara motsägelsefullt eller oväntat lockar nyfikenheten i läsaren.

2: Ingressen ska sammanfatta innehållet och få läsaren att vilja läsa vidare. En bra ingress är viktigt eftersom det är det första läsaren möts av och ska locka läsaren till att läsa hela reportaget. Ingressen bör inte vara längre än 3 till 5 meningar. Experimentera gärna med att ta bort ord och meningar i texten för att korta ner den och göra den mer kärnfull. Journalister börjar ofta med att skriva ingressen för att samla sina tankar om vad reportaget ska handla om men du kan även skriva ingressen efteråt, testa dig fram och hitta din egen metod som passar dig bäst.

3: Brödtexten inleds gärna med en ögonblicksbild från platsen du skriver om. Hur ser det ut? Vad händer? Beskriv känslan. Då blir texten mer levande och roligare att läsa.

4: Skriv alltid i presens, nutid. Det ger en mer intensiv känsla av att det händer nu och är mer levande än om man skriver i dåtid.

5: Blanda ögonblicksbilder med fakta och kommentarer från intervjuerna. Det ger ett djup och en mer varierad läsning.

6: Markera alltid citat med pratminus.
Exempel: -Tecknet bakom detta stycke är ett pratminus.

7: Avsluta med att knyta ihop texten. Gå tillbaka till den ögonblicksbild som du visade i början och avsluta t.ex. med att personen du intervjuat går iväg.

Sveriges dyraste kanelbulle?

I samband med kanelbullens dag för två år sedan lade Kikki Danielsson ut en bild på kanelbullar på Twitter. Hon hittade bilden via Google, men bilden var skyddad enligt upphovsrättslagen och denna bröt hon mot genom att använda bilden utan tillåtelse. Förra veckan fick Kikki Danielsson böter på 10 000 kr, för de nästan två åren som gått och som hon har haft bilden publicerad.

För att slippa att hamna i en sådan här situation finns det en enkel regel att följa – om du inte är helt säker på att du får använda bilden, så gör inte det. Om du däremot verkligen är i behov av en bild så finns det olika tillvägagångssätt du kan ta till:

1. Köpa – Det kanske bästa alternativet är att anlita en fotograf som tar bilderna åt dig. På så vis kan du få precis de bilder du vill ha. Ett annat alternativ är att köpa bilder från en bildbank online.
2. Fråga – Om du hittar en bild som du vill använda och om du vet vem som har upphovsrätten till den går det bra att fråga om du får använda den, dock måste du vara beredd på ett nej.
3. Låna – Det finns även bildbanker online som går under licensen Creative Commons (CC), vilket innebär att de är villiga till att dela med sig av sina verk.
4. Fota – Idag går det att med hjälp av mobilkameror ta relativt bra bilder som du kan använda i t.ex. sociala medier. Dock är de inte av bästa kvalitet, men en fördel är att du äger bilderna själv.

Kikki Danielsson hade inte koll på upphovsrättslagen och det stod henne dyrt. Vad kan vi lära oss av detta? Se till att baka dina egna kanelbullar inför detta årets firande av kanelbullens dag.

Bilder på webben

När man vill använda sig av bilder på webben gäller det att tänka annorlunda än vid användning av bilder för tryckta publikationer. Det är viktigt att väga in bildens roll i förhållande till texten, samt hur den kommer att ses av läsaren.

 

Bilden är en fördjupning av texten.
Bilder i tryckta publikationer har ofta en avgörande roll, då det i detta fall är bilderna som fångar läsaren och därför kan vara avgörande för om läsaren ens fortsätter att läsa texten som hör till. När det däremot gäller bilder på webben är det tvärtom. Läsaren uppmärksammar först texten, för att sedan titta på bilderna. Detta beror på att en läsare på webben ofta söker specifik information, medan en läsare av till exempel en dagstidning har en mer sporadisk läsarstil.

Att använda bilder på webben är dock inget som bör undvikas, men det gäller att vara uppmärksam till valet av bilder och hur de fungerar för skärmläsning. På de flesta webbsidor fungerar bilder som ett komplement till och en fördjupning av texten och det är därför inte i bilden som den viktigaste informationen finns, till skillnad från tryckta publikationer där bilder används för att locka till sig läsarens blick. Undantag för detta är dock webbsidor som till exempel säljer resor eller hotell. För dessa webbsidor är bilder ofta avgörande för läsaren och därför behöver de väljas med extra omsorg.

 

Bildens storlek.

Något som är viktigt att tänka på för bilder på webben är dess storlek. Beroende på vad det är för typ av bild behöver den en rättvis storlek. Om det till exempel är en bild på en folksamling under en demonstration kan denna vara mycket slagkraftig som en stor bild i en tryckt tidning, medan den på en mobilskärm inte ger samma avtryck hos läsaren, som kanske inte ens ser vad den föreställer. Se därför till att bilderna går att öppna och ses i ett större format i ett nytt fönster, eller att de går att förstora upp. Bilder som fungerar särskilt bra på webben är porträtt. De fungerar och är ofta tydliga även i ett mindre format.

Prova på erbjudande

Har du funderat på att beställa texter av oss? Ta del av vårt prova på erbjudande där du kan köpa 3 texter till priset av 2 – den billigaste får du på köpet. Välj fritt mellan artiklar, pressmeddelande, reportage eller SEO-texter.

Erbjudandet sträcker sig från den 12/9 till den 23/9.

 

Beställ dina texter

Sida 1 av 212