7 tips, så skriver du spännande nyhetsbrev.

När man skickar ett nyhetsbrev till sina kunder är det kunden som har makten att klicka bort ditt budskap utan att ens öppna ditt nyhetsbrev. Därför är det viktigt att du lägger tid och tanke bakom dina nyhetsbrev för att öka chansen att nå ut genom bruset av all information som finns tillgänglig idag. Vi ger dig 7 tips för att lyckas med nyhetsbreven.

1: Skapa ett styrdokument. Det är viktigt att du skapar en plan för hur dina nyhetsbrev ska se ut och vad de ska handla om. Att ha riktlinjer för hur nyhetsbreven ska se ut ger dig förutsättningar för att skapa intressant innehåll med en struktur som blir igenkänd.

2: Undvik att skicka för många nyhetsbrev. De flesta av oss har säkert varit med om att bli spammade med nyhetsbrev och vet hur irriterande detta kan vara. Håll dig till ett brev varje eller varannan vecka. Och har du inget intressant att skriva är det bättre att inte skriva något alls.

3: Fånga mottagaren. Ha en intresseväckande rubrik som lockar mottagaren till att läsa ditt inlägg. I rubriken ska det gärna framgå vad läsaren får ut av att läsa ditt nyhetsbrev. T.ex. ”7 tips, så skriver du spännande nyhetsbrev”.

4: Tänk på det grafiska. Ha gärna med någon bild och en övergripande snygg grafisk profil på ditt nyhetsbrev, det sätter en ram för din text och ger ett intryck av professionalitet.

5: Håll det kort. Försök att sålla bort så mycket det går för att få en mer kärnfull text. Chansen att din mottagare läser ditt nyhetsbrev ökar om du håller dina texter korta och matnyttiga.

6: Tänk på din kunds bästa. Sätt dig i kundens situation och försök lista ut vad kunden kan tänka sig vara intresserad av. Är du expert inom värmesystem kan kunden tänka sig vara intresserad utav tips på bästa och billigaste värmesystem. Dela med dig av din kunskap. Det kommer vara uppskattat och ge dig ökat förtroende.

7: Korrekturläs! Ofta kan man arbeta med en text länge och blir blind för stavfel eller felaktiga meningsuppbyggnader. Låt texten vila lite och gör något annat ett par timmar för att sedan gå tillbaka till texten och korrekturläsa den med ett par pigga ögon. Det tar några minuter men ger dig större trovärdighet och förtroende från dina kunder när texten är välskriven och genomarbetad.