7 tips när du ska anlita copywriter

Behöver du en copywriter? Här listar vi 7 tips på saker du ska tänka på när du ska anlita en copywriter.

1: Tänk långsiktigt. Kanske är det så att du ska starta en blogg till ditt företag och behöver ha hjälp med att skapa och publicera intressant innehåll löpande? Gäller uppdraget löpande uppdateringar kan det vara en fördel att ha en geografisk närhet till din copywriter så att ni kan bilda en närmre kontakt. Behöver ni enbart texter vid särskilda tillfällen kan det vara kostnadsfördelaktigt att ta in en copywriter som hjälper er på distans.

2: Utgå ifrån vilken text du vill ha. Olika copywriters är specialister på olika områden. Behöver du en text som förklarar ett komplext ämne kan det vara bra att välja en copywriter som är kunnig inom just detta område.

3: Ta vara på utanför perspektivet. Genom att anlita en copywriter som inte är helt insatt i din bransch får du ett utanför perspektiv som är otroligt nyttigt för att få nya insikter och en bättre anpassning av texten gentemot din målgrupp.

4: Välj en erfaren copywriter. En ung copywriter kan vara duktig och leverera fantastiska texter men saknar den erfarenhet som är en klar fördel i yrket. En erfaren copy writer har ofta lättare för att snabbt hitta rätt budskap och tonalitet för din målgrupp. Erfarenheten i branschen är också ett tydligt bevis på kompetens.

5: Lita på din copywriter. Ha i åtanke att din copywriter arbetar dagligen med problemlösning och att skriva texter som får fram rätt budskap med rätt ton till din målgrupp. Försök inte detaljstyra utan låt copywritern göra sitt, arbetet kommer säkerligen toppa dina förväntningar.

6: Tänk strategiskt. Behöver du mer material än enbart text kan det vara klokt att anlita en copywriter med anknytning till en byrå. På så sätt kan du få hjälp med grafiskt material med.

7: Ta in offerter från flera copywriters. Det kan skilja sig rejält i pris mellan olika copywriters, kontakta dem och be om en uppskattning av priset. Att anlita en copywriter med fastpris är en fördel då du alltid vet vad slutsumman kommer landa på och behöver inte oroa dig över priset.