7 tips för att skriva ett bra pressmeddelande

Syftet med pressbearbetning i marknadsföringssammanhang är att företag ska få redaktionellt utrymme i media, vilket skapar större trovärdighet än samma budskap i en annons. Det handlar om köpt vs. förtjänad media och även om de båda är effektiva på var sitt vis, kan förtjänad media ofta påverka ”publiken” på ett djupare plan. Men att skriva ett pressmeddelande som journalisten tar till sig och anser vara intressant nog att själv skriva om är inte det lättaste. Därför finns det några saker du bör tänka på:

1. Slagkraftig rubrik som lyfter fram nyheten. Tips: skriv 10 olika förslag och välj den bästa.
2. Kom till poängen direkt, ingressen ska sammanfatta hela nyheten på ett konkret sätt.
3. Skriv nyhetsmässigt, d v s det viktigaste först eftersom redaktionell text kortas nedifrån.
4. Kärnfulla citat gör pressmeddelandet mer användbart för media.
5. Sätt siffror på det du kan t.ex. 5 smarta packningstips till resan, 3 sätt att undvika förkylningar i höst.
6. Skriv vem man kan kontakta för mer information samt en kort presentation av företaget i sidfoten.
7. Bjud på bra bilder. Då ökar chansen att resultatet blir en illustrerad artikel i stället för en liten notis.